Otsi kodulehelt
Sulge otsing

Tasuta pirukaga noori enam ei püüa

Paljud suured meeskonnad on kimpus sarnase probleemiga: vertikaalses käsuliinis kipuvad kaduma ja ununema olulised ülesanded, ning inimeste detailse administreerimise koormus käib paljudel meeskonnajuhtidel pikapeale üle jõu. Alati juhtub, et mõned inimesed, kelle võiks rakendada selle või teise kiireloomulise ülesande lahendamiseks, istuvad niisama, vaatavad rändavaid pilvi, ja ei teagi, et abi oleks tarvis. Tihti on vaja viimasel hetkel bussist mahajäänud inimest asendada, ootamatult ümberläinud kastivirn plaaniväliselt ümber laadida, või mahajäänud joogitopsidele kiiresti poodi asendust tooma rutata.

Johanna-Mai näitab telefonis vastloodud rakendust. Foto: Jake Farra

Möödunud sügisel otsustas aastaid erinevaid vabatahtlike meeskondasid juhtinud Johanna-Mai Riismaa nende igapäevaste korraldusprobleemide parandamiseks midagi ette võtta. Sündis kreeka pühendumus- ja innukusjumala Zelose nime kandev rakendus, mis on mõeldud just väga suurte meeskondade haldamiseks. Zelos on idee poolest säravalt lihtne: kui vertikaalne käsuliin ei tööta, proovime kaasata vabatahtlikud horisontaalselt. Meeskonna juhid lisavad rakendusse ülesandeid, millega tegeleda tuleks, kiiremaid ning aktiivsemaid vabatahtlike ootavad auhinnad. Nii justkui konkureeriks iga vabatahtlik oma kaaslasega, tegelikult aga muudab taoline süsteem vabatahtliku töö mänguks – just mängustamine („gamification“) on see märksõna, millest ei pääse üle ega ümber keegi, kes tänapäeva noori ja säravaid hingi oma meeskonda ootab. Tasuta piruka ja lihtsalt töötegemise rõõmuga noori enam ei püüa, ent Zelos ahvatles oma esimesel testsõidul noori vabatahtlikke tegudele rohkem kui korraldajatel vaja oli: kui Pimedate Ööde Filmifestival möödunud sügisel avastas lõpupeo garderoobis mehituse puudujäägi, siis tavalise kriisiolukorra väljakuulutamise leiti seekord äpist enda töölepakkujaid rohkem kui tarvis: lõpliku võidu nimel olid nii mitmedki aktiivsemad mängus osalejad rõõmuga nõus oma festivali viimase õhtu garderoobis veetma.

Vahvad PÖFFi vabatahtlikud Solarise kinos. Foto: Aivi Keldrimaa

Ühe ropsuga, kaasates horisontaalselt kõik vabatahtlikud, lahendab Zelos teisegi levinud probleemi: sotsiaalmeedia kajastuseta on iga sündmus nagu kukkuv puu, mis ei tee häält, kui kedagi kuulamas ei ole. Zelos kasutab turundusvahendina iga vabatahtliku enese telefoni ja sotsiaalmeediakontot – inimene ju tahab näidata, kus ja milles ta osaleb, see on osa tema identiteediloomest. Samal ajal reklaamib ta ka tulevat või käimasolevat üritust, ning saab iga postituse, laigi, tviidi või räsimärgi eest automaatselt auhinnale lähemale viivaid punkte.

Zelos ei ole üks paljudest kontorite tolmuses vaikuses sündinud meeskonna-äppidest, ta sünnib juhtimiskogemusest, mitte ei kirjuta juhtimise struktuuri meeskonnale ette. Nii on oma osa Zelose sünnile andnud kõik festivalid ja kogukonnad, kes teda kasutavad. Praeguste koostööpartnerite nimekirjas on festivalidest PÖFF, Viljandi Folk ja Robotex, ent sarnast lähenemist saab edukalt kasutada ka teist tüüpi kogukondades, näiteks kaalub tarkvara kasutuselevõttu oma kodanike aktiivsemaks kaasamiseks Kuusalu vald.

16. oktoobril toimub Tallinnas vabatahtliku tegevuse võrgustiku mõttekoda, kus saab lähemalt tutvuda nii Zelose tööpõhimõtete kui teiste tuleviku töövahenditega, mis muudavad vabatahtlike kaasamise lihtsamaks ja atraktiivsemaks.

Zelose arengule saab iga meeskonnajuht kaasa rääkida. Lehelt www.zelos.ee leiab napid kümme minutit võtva küsimustiku, mille kaudu õpib arendustiim paremini tundma erinevate kogukondade ootusi taolisele tarkvarale.

Tagasi nimekirja